55 - Zoppa

REGOLA LV.

Nuže bylo by z mé strany křivdou při vědomí, že se v gagliardě
s oblibou pro zábavu tančívá zoppa, kdybych ji přešel mlčením.
Protože se však hrává na vícero způsobů, nebudu dávat pravidlo pro variaci,
ale pohovořím o několika krocích, které jsou přiměřené hudbě a používají se v ní
a které každý může dělat podle své libosti. Jsou to tyto: fioretti spezzati, fioretti di
gagliardi
, krůčky stranou na spárovaných nohách, battute firmate, skůčky dopředu a dozadu
na spárovaných nohách, sottopiedi stranou, kaprioly přes (sopra) jednu nohu, ricacciate; ty všechny
se v zoppa tančívají. A doporučuji dělat všechny pohyby
buď nízko, nebo výše nad zemí, v souladu
s hudbou, má se jít vždy v jejím tempu. Pro její začátek poslouží tento
způsob: kavalír, který odtančil gagliardu, udá začátek hraní
oné zoppa, udělá svou poklonu (riverenza), pak se chopí dámy a trochu se spolu procházejí
(s) fioretti spezzati. Poté, co je to uděláno, otočí se proti sobě a dělají
stranou doleva skůčky na spárovaných nohách; točí se pak na tuto stranu,
podobně to udělají i na stranu pravou, přičemž se pustí. Jeden půjde do úpatí a druhý
do čela tance, kde naproti sobě dělají další druhy kroků stranou,
a v točení na jednu a na druhou stranu. Pak se vrací, půjdou si naproti (contrapassare) a budou dělat
další kroky v tomtéž pořádku, ale jiné. Po ukončení této
zoppa se vrátí se k tančení gagliardy, a po jejím ukončení uchopí dámu a odvede ji
na její místo; udělají obvyklou poklonu (riverenza) a ukončí tanec (ballo) s půvabnou
a zdvořilou elegancí (gratia). KONEC DRUHÉHO TRAKTÁTU.

HOr quì farei torto à me stesso, sapendo che la zoppa nella gagliarda si
balla alcuna volta volentieri per diporto, s'io me la passassi tacendo.
mà perche si suona in diversi modi, non istarò à dare regola di mutanza,
ma tratterò d'alcuni passi conformi al suono, che s'usa in essa, quali
ogn'uno potrà fare à suo piacere, è sono questi. cioè fioretti spezzati, fioretti di
gagliardi, passetti per fianco à piè pari, battute firmate, saltini inanzi è indietro
à pie pari, sottopiedi per fianco, capriole sopra un piede ricacciate. Questi sono
tutti i passi che interuengono nel ballare essa zoppa, avvertendo, che tutti i movimenti
si debbono fare hora basso, & hora alto da terra, secondo l'occorenza
del suono, & andar' sempre à tempo di quello, & per cominciarla si serverà questo
modo; Il Cavaliere dapoi d'haver ballato la gagliarda dato principio al suono
di essa zoppa, farà la sua riverenza, poi piglierà la Dama, & insieme passeggieranno
un poco con fioretti spezzati, ilche fatto si volterà all'incontro è faranno
per fianco alla sinistra i saltini à pie pari; gireranno poscia attorno ad essa mano,
& il simile faranno à man destra, lasciandosi quiui, & andando l'uno à piè e l'altro
à capo del ballo, dove all'incontro faranno altre sorti di passi per fianco, è
d'intorno dall'una parte, è dall'altra; poi si tornerà à contrapassare, è si faranno
altri passi col medesimo ordine, mà differenti da'secondi. Quando si finirà essa
zoppa, tornerassi à ballare la gagliarda, quale finita si piglierà la Dama menandola al suo luogo, e faranno la solita riverenza dando fine al ballo con bellissima,
è gentil gratia. IL FINE DEL SECONDO TRATTATO.

Kategorie: Negri - Regole 2