Bassa danza

[[Soubor:basDans.jpg|thumb|right|250px|Basse danse v burgundském provedení]] ~~Bassa danza~~ je italský výraz, francouzsky je to ~~basse danse~~, španělsky ~~baxa~~ nebo ~~baixa~~ (čteno baša); znamená [[nízký tanec]] – tedy tanec tančený při zemi, bez poskoků. Tento druh tance se rozšířil po celé kulturní Evropě v 15. století a přesáhl až do první poloviny století šestnáctého. Z různých zemí se dochovalo několik písemných pramenů, které se na basse dances přímo zaměřují, je však znát, že byly psány pro ty, kteří tyto tance znali - jako připomenutí konkrétních choreografií, případně návod, jak tančit na vysoké úrovni. K nejdůležitějším písemným pramenům z 15. století patří: * [[Bruselský rukopis]] - pochází z burgundského dvora, autor není znám * [[Cervera manuscript|Rukopis ze Cervery]] (Cervera manuscript) - Španělsko * ~~Rukopis ze Salisbury (Salisbury manuscript)~~ - Anglie * Michel Toulouze: ~~L'art Et Instruction De Bien Dancer~~ - Francie * [[Domenico da Piacenza]]: ~~De arte saltandi et choreas ducendi~~ a [[Guglielmo Ebreo]]: ~~De pratica seu arte tripudii~~ - Itálie V 16. století psali o stylu basse dances ještě * Robert Copland: ~~Manner of dauncynge of bace dauces~~ * Jacques Moderne: ~~S'ensuyvent plusieurs basses dances tant communes que incommunes~~ * Antonius [[Arena]]: ~~Ad suos compagnones...~~ * Thoinot [[Arbeau]] - [[Orchésographie]] Dá se předpokládat, že v různých zemích se basse dances tančily s jistými drobnými rozdíly. Vždy to však byly tance kráčivé, využívající efektního vyhoupávání na špičky((Pokud na sobě máte dlouhou sukni s vlečkou, je vyhoupnutí na špičky jeden z  nejefektnějších a nejladněšjích pohybů, který si můžete beztrestně dovolit.)) a provedené v pomalém důstojném tempu, byly to nejvznešenější tance 15. století. Jak říká [[Domenico da Piacenza]]: "~~Jsem bassadanza, královna misury, a zasloužím si nosit korunu~~." Tance typu basse dances mají své vnitřní zákonitosti a svou logiku, ale chce to svůj čas, než jim člověk porozumí. Basse danse sestává z úklon, z kroků jednoduchých, dvojitých, kroků stranou, zpětných kroků a zhoupnutí v pořadí, které se na první pohled jeví jako náhodné a bez řádu. Schéma těchto tanců spočívá v rozlišení určitých krokových skupin (říká se jim ~~mesures~~) - tak například po sobě vždy následují dva jednoduché kroky a po nich jeden nebo tři nebo pět dvojitých kroků... Jako zpestření se používají úkroky stranou nebou v couvání. Basse dances zpravidla začínají a končí poklonou. Prostorově bývají řešeny velmi jednoduše, páry prostě rovně kráčejí za sebou, až kam jim prostor dovolí, pak se obrátí a jdou zase zpět. Opravdu výjimečně se objeví nějaká prostorová variace, např. v ~~La Danse de Cleues~~ (Bruselský rukopis) tanečníci opisují kroužky v prostoru. To se ale netýká italských basse danze 15. století, které bývaly prostorově řešeny dost zajímavě - vždyť je také vymýšleli slovutní [[taneční mistři]]. Italské basse danzes sice používají podobné kroky a prvky jako francouzské nebo španělské tance tohoto typu, stylem jsou ale mnohem nápaditější a komplikovanější a připomínají spíše balleti - např. [[Venus]]. Bassa danza byla totiž v Itálii v 15. století nejen samostatným tancem, ale také součástí komponovaných tanců zvaných [[Ballo, balletto|ballo]] jako jedna se čtyř používaných [[Misura|misur]]. Pro bližší studium těchto tanců doporučuji podívat se na stránky Mikuláše Bryana, který do češtiny přeložil [[http://puovo.wz.cz/tanec/brussel.html|Úvod k Bruselskému rukopisu]] a spisu [[http://puovo.wz.cz/tanec/moderne.html|J. Moderna o nízkém tanci]]. [[VizVse:]] [[Kategorie:Encyklopedie]] [[Kategorie:Enc-Quattrocento]]